KONFLIKTER
Hva er det med konflikter?
«Noen konflikter løser seg med en gang, mens andre ender i full krig. For å kunne håndtere konflikter på en god måte, hjelper det å forstå dem.» Det mener jussprofessor Sverre Blandhol, (Psykologisk.no, 12.05.22)
Som advokat har jeg nå i mer enn 30 år vært «i krigen», og vært utstyrt med ulike våpen for å ta motparten. Jeg har nå nådd et punkt hvor jeg må erkjenne at jeg hater konflikter. Jeg elsker løsninger, og tenker at det er det, det dreier seg om.
Samme Blandhol slår korrekt fast at «konflikter kan være både destruktive, belastende og utmattende – men de har også positive sider. Gjennom konflikter kan vi forstå oss selv og andre bedre –fordi vi skjønner mer av hva som er viktig for oss.»
Som barnerettsadvokat arbeider jeg med barnefordeling og samværssaker, hvor Blandhols karakteristikker av konflikter er treffende. Ofte opplever jeg disse konfliktene som bare triste. Tenk deg et foreldrepar som har vært sammen i 10 år, har to barn sammen, og hvor mange gode stunder har preget samlivet, plutselig skal bli som hund og katt. I slike saker tror mange at det er formålstjenlig å skyte på den andre med det ene karakterdrapet etter det andre, og gjerne med våpendragere av en advokat.
I mange konflikter kan det dessuten være flere involverte, så som familiemedlemmer, venner og andre i ulike posisjoner, som forsterker og bidrar til eskalering av konflikten. I barnesaker er det spesielt en gruppe som er sterkt berørt, nemlig barna og barneloven har en egen bestemmelse om advokater; «Advokater som har saker etter kapittelet her, bør vurdere om det er mulig for partene å komme frem til en avtaleløsning.» Ifølge lovens forarbeider fremgår det at formålet til denne plikten er å bevisstgjøre advokatene deres særegne rolle i disse sakene, der hensynet til å dempe konfliktene ofte vil være til barnas beste. Hvordan bidra tilforsoning, bygge broer og allianser, og rett og slett komme frem til en avtale?
Mitt viktigste budskap ved konfliktløsning er å lytte til den annen part. Virkelig bruke tid på å forstå hva den andre vil, og likeså hva som er den annens interesse. Vel så viktig er å være oppmerksom på at du selv kan ta feil eller at din virkelighetsoppfatning ikke nødvendigvis representerer slik det var eller er. Forskning viser at de fleste tror de har rett, selv om de faktisk har feil. Innsikt og forståelse om en selv, og den andre er altså grunnleggende ved konfliktløsning. Først ved oppnåelse av en slik mer forståelse kan det komme noe godt ut av en konflikt, slik som professor Blandholpåpeker.